Strategia rozwoju marki miasta Ustka.

Wypowiedz się na aktualne tematy związane z Ustką. Napisz co Ciebie drażni, irytuje i zachwyca. Podziel się z innymi swoimi spostrzeżeniami.

Moderator: DKS

Awatar użytkownika
Ban.an
Posty: 1445
Rejestracja: wtorek, 15 lipca 2008, 13:31

Re: Strategia rozwoju marki miasta Ustka.

Post autor: Ban.an » czwartek, 10 listopada 2011, 09:05

Strategia Ustki: nię mamy czym przyciągnąć turystów, ale mamy logo
" (...) możliwość, by miastem rządzili wybierani szacowni członkowie społeczności, którzy obiecają, że nie będą się wywyższać ani przy każdej okazji zdradzać publicznego zaufania, natychmiast stała się tematem żartów w całym mieście"
T.Pratchett

Adi
Posty: 1806
Rejestracja: sobota, 5 stycznia 2008, 23:16
Lokalizacja: Zaświaty

Re: Strategia rozwoju marki miasta Ustka.

Post autor: Adi » czwartek, 10 listopada 2011, 10:11

Edward pisze: Po prostu obecne logo nikomu i niczym nie kojarzy się z Ustką i tym, co stanowi o popularności naszego miasta. Po prostu wmówiono nam, że każdy produkt można sprzedać, gdy się go odpowiednio zareklamuje
Zerknij Edwardzie jakie były założenia do tego logo, jak szły konkursy. Ono nie miało się kojarzyć z niczym, z czym się kojarzy Ustka. Ponadto odpowiedzmy sobie, czy wybrane logo spełnia te założenia. Po poniższej lekturze komentarz chyba zbędny
Istotnym elementem Marki Miasta jest logo i hasło promocyjne.
Wskazania do znaku graficznego:
Bazowe założenia:

? odejście od herbu i jego symboliki,
? odejście od symboli stereotypowego podejścia do miast nadmorskich (słońce, morze,
plaża),
? unikanie powtarzalności i braku wyróżnialności na tle innych miast nadmorskich
(zestaw kolorystyczny żółto ? niebieski jest bardzo często stosowany, używają go
m.in. Sopot, Międzyzdroje, Łeba, Hel)
? wyrażenie ?retroaktywnego? charakteru Marki Miasta, opisanego wyżej
? wyeksponowanie w znaku cech wizerunkowych,
? wysoka zapamiętywalność,
? możliwość aplikacji na różnych nośnikach, szczególnie w zmniejszeniu, z czego wynika
konieczność wysokiej czytelności znaku.

Wskazówki dodatkowe:

? znak promocyjny ? znak Marki Miasta Ustka powinien być oparty na
charakterystycznym, wyróżnialnym logotypie (nazwa Marki ? ?Ustka? zapisana
charakterystyczną czcionką),
? wyróżnik graficzny (godło znaku, sygnet) powinien stanowić element dodatkowy ?
dopuszczalne jest rozwiązanie bez wyróżnika graficznego, czyli:
1. znak typograficzny, oparty tylko na logotypie, np. znak marki Dr Irena Eris
2. słowno ? graficzny (logotyp + wyróżnik graficzny)
? znak graficzny powinien być symboliczny bądź abstrakcyjny,
? znak promocyjny powinien być esencją oferty wypoczynku przedstawiona
w lakoniczny sposób przekonująca, pozytywne emocje,
? pożądane skojarzenia z znaczeniem usteckiej ?retroaktywności?,
? znak promocyjny powinien nawiązywać do nowych trendów projektowych1
Odniesienie znaku promocyjnego do herbu Miasta
Zalecane jest odejście od herbu i jego symboliki, czyli:
? wskazane jest, aby w znaku promocyjnym nie eksponować symbolu Syrenki
Usteckiej,
? zalecane jest zastosowanie innych barw, niż barwy heraldyczne (żółty i
niebieski) ? to zestawienie jest nadmiernie eksploatowane w znakach
promocyjnych innym miast nadmorskich (Międzyzdroje, Sopot)
rozumiemy się? Będziemy się rozumieć, będzie dobrze... nie będziemy się rozumieć... rozumiemy się?

Awatar użytkownika
Topilzin
Posty: 6396
Rejestracja: niedziela, 4 lutego 2007, 13:26

Re: Strategia rozwoju marki miasta Ustka.

Post autor: Topilzin » czwartek, 10 listopada 2011, 11:10

Najpierw zrobiono (narobiono) logo a później spłodzono
" wskazania do znaku graficznego..."
" bazowe założenia..."

100% , jak bumcyk cyk.
Podobnie robi się z przetargami.
...a publika łyka i łyka....
"Bagatelizować, bagatelizować i jeszcze raz bagatelizować... złapią za rękę, mówić że nie wasza."

rzfireck
Posty: 204
Rejestracja: wtorek, 18 marca 2008, 09:49

Re: Strategia rozwoju marki miasta Ustka.

Post autor: rzfireck » czwartek, 10 listopada 2011, 20:14

@fles.
Międzynarodowy system kategoryzacji zastąpić.............
Jak to jest, że o przyszłości wykształciuchów decydują nie wykształciuchy? Takie rzeczy tylko w Polsce!

Pykens
Posty: 62
Rejestracja: wtorek, 3 lipca 2007, 01:34

Re: Strategia rozwoju marki miasta Ustka.

Post autor: Pykens » sobota, 12 listopada 2011, 17:17

http://www.gp24.pl/apps/pbcs.dll/articl ... A/52380909" onclick="window.open(this.href);return false;

Awatar użytkownika
Platichthys_flesus
Posty: 1605
Rejestracja: wtorek, 1 sierpnia 2006, 07:20
Lokalizacja: Ustka

Re: Strategia rozwoju marki miasta Ustka.

Post autor: Platichthys_flesus » wtorek, 22 listopada 2011, 20:42

PZPN wycofuje się rakiem. Orzeł wraca na koszulki piłkarzy. Lato: dziś możemy tylko przeprosić

Zważywszy na wagę problemu i rozmiar, jaki przybrała publiczna dyskusja zdecydowano o tym, aby reprezentacja Polski występowała w koszulkach z orzełkiem - poinformowano w oświadczeniu PZPN. - Dziś możemy tylko przeprosić, że do takiej dyskusji w ogóle doszło - podkreślił prezes PZPN Grzegorz Lato.
http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,102433,1069 ... n=FB_TokFm" onclick="window.open(this.href);return false;

No proszę... Jednak do błędu można się przyznać, a nie wmawiać wszystkim, że jest "cacy" i że kibice się nie znają, że logo można wypełnić treścią. Mało tego, jest jeszcze refleksja nad brakiem publicznej dyskusji. U nas to nie do pomyślenia :roll:
http://www.pustamiska.pl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nic trudnego zrobić coś dobrego
Konsument głosuje portfelem

Awatar użytkownika
celestyn
Posty: 3225
Rejestracja: piątek, 1 sierpnia 2008, 22:06

Re: Strategia rozwoju marki miasta Ustka.

Post autor: celestyn » wtorek, 22 listopada 2011, 21:51

Platichthys_flesus pisze:No proszę... Jednak do błędu można się przyznać, a nie wmawiać wszystkim, że jest "cacy"(...) U nas to nie do pomyślenia
Pozwolę sobie zrymować w odpowiedzi:
Im niższy poziom osobowości,
tym większy dogmat nieomylności.
Niestety...
Nie ten jest mądrzejszy kto wyżej stoi i głośniej krzyczy
Piszę poprawnie po polsku

Awatar użytkownika
Platichthys_flesus
Posty: 1605
Rejestracja: wtorek, 1 sierpnia 2006, 07:20
Lokalizacja: Ustka

Re: Strategia rozwoju marki miasta Ustka.

Post autor: Platichthys_flesus » środa, 30 listopada 2011, 18:14

http://www.2ba.pl/index.php?option=com_ ... 5&Itemid=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Dla Ustki przygotowaliśmy Program submarek

Dwie submarki z pięciu, które zostały w przyjęte przez Radę w Strategii Marki Ustka zostały przygotowane do wdrożenia: aktywnośc i natura.

Zakonczyliśmy prace nad Programem Submaarek wraz z projektami: Księgą znaku dla dwóch submarek oraz projektami wdrożeniowymi.

Obrazek
Obrazek
już widzę, jak te klapki rozchodzą się jak świeże bułeczki ;-)

BTW nie szkoda wam drzew?
http://www.pustamiska.pl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nic trudnego zrobić coś dobrego
Konsument głosuje portfelem

Awatar użytkownika
Platichthys_flesus
Posty: 1605
Rejestracja: wtorek, 1 sierpnia 2006, 07:20
Lokalizacja: Ustka

Re: Strategia rozwoju marki miasta Ustka.

Post autor: Platichthys_flesus » czwartek, 5 kwietnia 2012, 08:56

http://deser.pl/deser/56,84842,11481562 ... a_,,2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Firma reklamowa z Nysy za strategię marketingową dla Elbląga, w ramach której stworzono logo i hasło "Elbląg przyspiesza!", dostała 150 000 zł. Elblążanie oburzeni kwotą wydaną na promocję, nie zostawili na logotypie suchej nitki. Na stronie Elblag24.pl przeczytaliśmy, że logo kojarzy się im z:
- psią kupą,
- uciekającą z muszli klozetowej wodą,
- cyklonem wywiewającym młodych ludzi z miasta,
- ślimakiem (przyspieszającym).
a mogli wcześniej wejść na forum Ustki...

aczkolwiek, jakby nie patrzeć, to logo Elbląga trafiło dzięki temu na główną gazeta.pl ;-) Może o to chodzi w tych całych akcjach marketingowych?
http://www.pustamiska.pl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nic trudnego zrobić coś dobrego
Konsument głosuje portfelem

Adi
Posty: 1806
Rejestracja: sobota, 5 stycznia 2008, 23:16
Lokalizacja: Zaświaty

Re: Strategia rozwoju marki miasta Ustka.

Post autor: Adi » czwartek, 5 kwietnia 2012, 10:07

Dla Ustki przygotowaliśmy Program submarek

Dwie submarki z pięciu, które zostały w przyjęte przez Radę w Strategii Marki Ustka zostały przygotowane do wdrożenia: aktywnośc i natura.

Zakonczyliśmy prace nad Programem Submaarek wraz z projektami: Księgą znaku dla dwóch submarek oraz projektami wdrożeniowymi.

Z tego co wiem, Miasto zakupiło tylko dwie submarki. Na pozostałe trzy firma chciała dodatkowe pieniądze ale tych zabrakło w budżecie. Także możemy się posługiwać jedynie logo w wersji podstawowej i jeszcze jednej. Nie został zakupiony komplet submarek, więc logo w różnych wersjach nie może być w pełni wykorzystywane w promocji miasta.

Zerknijcie sami co zawierały kompletne submarki: strona 98 i dalsze, szkice z projektami wykorzystania, też nie zostały zakupione razem z logo. To wszystko są propozycje, dla których wg mojej wiedzy nie przekazano wtedy miastu praw do wykorzystywania.

http://www.ustka.pl/new/pliki/promocja/ ... _Ustka.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
rozumiemy się? Będziemy się rozumieć, będzie dobrze... nie będziemy się rozumieć... rozumiemy się?

Awatar użytkownika
elveez
Posty: 12199
Rejestracja: poniedziałek, 30 czerwca 2003, 15:01
Lokalizacja: Magierowo / Trocinowo
Kontakt:

Re: Strategia rozwoju marki miasta Ustka.

Post autor: elveez » czwartek, 5 kwietnia 2012, 11:07

Bracia Grim by sie powstydzili watku basniowego :lol:
ssss.JPG
Ciekawostki z regionu i nie tylko. Zapraszam na mój kanał. http://www.youtube.com/user/elveezultra/videos
Obrazek

Włodzimierz Siudek
Posty: 1993
Rejestracja: niedziela, 22 maja 2005, 09:34

Re: Strategia rozwoju marki miasta Ustka.

Post autor: Włodzimierz Siudek » czwartek, 5 kwietnia 2012, 14:20

Platichthys_flesus pisze:a mogli wcześniej wejść na forum Ustki...
fląderko, znajdź jakies forum, któregoś z miast, które by z euforią przyjęło logo - ja takiego nie znam. Nie zastanawia więc, dlaczego? :)

Awatar użytkownika
Platichthys_flesus
Posty: 1605
Rejestracja: wtorek, 1 sierpnia 2006, 07:20
Lokalizacja: Ustka

Re: Strategia rozwoju marki miasta Ustka.

Post autor: Platichthys_flesus » czwartek, 5 kwietnia 2012, 15:14

Zastanawia, bo nawet logo Suwałk, które osobiście uważam za bardzo sympatyczne i jedno z nielicznych ostatnio ?wyprodukowanych?, które faktycznie kojarzy się z miejscem, to również nie spotkało się z ciepłym przyjęciem.
Rzecz w tym, że mieszkańcy widzą bezcelowość inwestowania pieniędzy w loga. Bo znakiem rozpoznawczym miejsca jest jego nazwa. Ile Pan potrafi przytoczyć znaków wizualnych miast od tak na szybko? Poza tym to biznes działający w mieście, czyli m.in. mieszkańcy mają wdrażać strategię w życie, w tym i loga.
Dlaczego to polskie samorządy zachorowały na loga? Jakoś za granicą takiego szału nie widziałam. Bo ktoś na sesji rady powiedział, że to jest niezbędne.

Ja mam taką propozycję, która w Ustce na nic się już zda, ale może Pan rozszerzyć podczas spotkań z samorządowcami z innych miast. Jeden pracownik urzędu mógłby zapoznać się z taką stroną http://stocklogos.com/" onclick="window.open(this.href);return false; i weryfikować zaproponowane, wykonane rzekomo na indywidualne zlecenie znaki. Daleka jestem od sugerowania niesamodzielności autorów, ale może udałoby się uniknąć takich podobieństw:

Logo ze stocku, cena 220$
Obrazek

Logo Kołobrzegu
Obrazek

Logo ze stocku, cena 243$
Obrazek

Osławione logo Białegostoku i inne z podobnym znakiem:
Obrazek

Logo z stocku, cena 99$
Obrazek

Logo Elbląga:
Obrazek

Wyszukując te znaczki w między czasie zrobiłam obiad, tak więc nie jest to na tyle czasochłonne, by człowiek temu nie podołał.

I jakoś wobec powyższych przykładów jednak zasadne zdaje się użycie jakichś charakterystycznych motywów...
http://www.pustamiska.pl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nic trudnego zrobić coś dobrego
Konsument głosuje portfelem

Awatar użytkownika
Platichthys_flesus
Posty: 1605
Rejestracja: wtorek, 1 sierpnia 2006, 07:20
Lokalizacja: Ustka

Re: Strategia rozwoju marki miasta Ustka.

Post autor: Platichthys_flesus » czwartek, 5 kwietnia 2012, 15:52

I jeszcze słowo na niedziele:

http://marketingmiejsca.com.pl/strona-g ... a-logo,925" onclick="window.open(this.href);return false;
nni mówią, że o gustach się nie dyskutuje. Dlatego ja nie chcę polemizować na temat kształtów i kolorów. Przedstawiciele agencji 2ba, którzy stworzyli strategię tłumaczyli mi co oznacza ?wir? nazywany przez niektórych ?ślimakiem?, albo ?psią kupą?. Ja się zgadzam z interpretacją przedstawioną przez agencję, bo wynika ona z dokumentu ? właśnie z DOKUMENTU, którego nikt nie widział i nikt o nim teraz nie mówi.

Prawda jest i taka, że każdy logotyp można jakoś wytłumaczyć i uzasadnić. Z tym nie ma problemu ? problem tylko z tym, czy odbiorcy, grupy docelowe w to uzasadnienie uwierzą.

W wydanej niedawno książce ?INNY ŚWIAT ? czyli subiektywny przewodnik po marketingu miejsc? napisałem nawet rozdział pt. ?Kto hasłem i logo wojuje, ten szybko zginie w tłumie?. I tam właśnie piszę o znaczeniu logotypu w promocji i budowie brandu miasta. Niestety, mleko się wylało nim ludzie zdążyli przeczytać ten rozdział.

Niesłusznie obrywa Elbląg z każdej strony za to logo, bo ma strategię, ale któremuś samorządowi musiało się kiedyś dostać, aby inni się nauczyli, że nie można machać logotypem i krzyczeć ?patrzcie jak się świetnie promujemy bo mamy logo?.

Logo ma być wisienką na ciastku, a nie ciastkiem. Jeśli ciasto jest naprawdę dobre to z ?wisienką? czy bez niej będzie nam smakować. Jeśli, drodzy samorządowcy, dacie tylko wisienkę i kiepskie ciastko, albo w ogóle go nie dacie, to nie przekonacie do siebie turystów, inwestorów, ani mieszkańców.

Ile miast tak naprawdę kojarzymy z ich logotypami? Berlin? Londyn? Rzym? Ba, nawet decyzje o wyjeździe do Krakowa czy Sopotu podejmujemy ze względu na logotyp, czy inne czynniki mają decydujący wpływ?

Czy nie macie wrażenia, że gdybyśmy wymazali nazwę miasta z większości logotypów miast, miasteczek i produktów komercyjnych to moglibyśmy wpisać tam dowolną nazwę i nie miałoby to dla nas najmniejszego znaczenia.

To logo będzie mieć znaczenie dopiero za kilka lat, kiedy okaże się, że nie jest ono tylko znaczkiem, co do którego możemy rozważać kształty i kolory, ale świadczy o produkcie.

Gdyby Mercedes był brzydki, niefunkcjonalny i ciągle się psuł na nic zdałoby się jego logo. A z racji tego, że tak nie jest, dziś logotypu Mercedesa wcale nie trzeba podpisywać jego nazwą, abyśmy nie tylko wiedzieli o jaką markę chodzi, ale również kojarzyli ją z jej podstawowymi atrybutami: elegancją, komfortem, niezawodnością, prestiżem etc?
To do poczytania wszystim, a szczególnie odnośnie ostatniej inwestycji w "film promujący logo".
http://www.pustamiska.pl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nic trudnego zrobić coś dobrego
Konsument głosuje portfelem

rzfireck
Posty: 204
Rejestracja: wtorek, 18 marca 2008, 09:49

Re: Strategia rozwoju marki miasta Ustka.

Post autor: rzfireck » czwartek, 5 kwietnia 2012, 16:56

Przyjęta strategia się nie sprawdza - retroaktywna Ustka - miejscowość dla dynamicznych rodzinek. Jak wpisać w długofalowy projekt ostatni wyskok z operacyjnie poprawionym biustem Syrenki?
Jak to jest, że o przyszłości wykształciuchów decydują nie wykształciuchy? Takie rzeczy tylko w Polsce!

Awatar użytkownika
Topilzin
Posty: 6396
Rejestracja: niedziela, 4 lutego 2007, 13:26

Re: Strategia rozwoju marki miasta Ustka.

Post autor: Topilzin » czwartek, 5 kwietnia 2012, 22:40

Włodzimierz Siudek pisze:
Platichthys_flesus pisze:a mogli wcześniej wejść na forum Ustki...
fląderko, znajdź jakies forum, któregoś z miast, które by z euforią przyjęło logo - ja takiego nie znam. Nie zastanawia więc, dlaczego? :)

Ok , pośmialiśmy się ale...
Rozumiem że radny WS przeleciał ze 100 różnych for w sprawie logo stąd wnioski.
Czy ktoś na globusie wpadł w euforie czy nie to nie zmienia faktu że to usteckie jest do dupy , przypomina kupę i nie jest nikomu potrzebne do szczęścia.Wydanie na to badziewie jakichkolwiek pieniędzy publicznych ˛to kryminał.Już nawet nie pytam dlaczego forsę dostał ten a nie tamten.Sam muszę często dawać souveniry i wiem za co.
Firmy ruchają takich małomiasteczkowych baranów a ci swoich wyborców.
"Bagatelizować, bagatelizować i jeszcze raz bagatelizować... złapią za rękę, mówić że nie wasza."

Awatar użytkownika
GRABARZ
Posty: 2809
Rejestracja: czwartek, 30 czerwca 2005, 12:21
Lokalizacja: Przewłoka - Reszta Świata
Kontakt:

Re: Strategia rozwoju marki miasta Ustka.

Post autor: GRABARZ » czwartek, 5 kwietnia 2012, 23:25

Topilzin pisze:
Włodzimierz Siudek pisze:
Platichthys_flesus pisze:a mogli wcześniej wejść na forum Ustki...
fląderko, znajdź jakies forum, któregoś z miast, które by z euforią przyjęło logo - ja takiego nie znam. Nie zastanawia więc, dlaczego? :)

Ok , pośmialiśmy się ale...
Rozumiem że radny WS przeleciał ze 100 różnych for w sprawie logo stąd wnioski.
Czy ktoś na globusie wpadł w euforie czy nie to nie zmienia faktu że to usteckie jest do dupy , przypomina kupę i nie jest nikomu potrzebne do szczęścia.Wydanie na to badziewie jakichkolwiek pieniędzy publicznych ˛to kryminał.Już nawet nie pytam dlaczego forsę dostał ten a nie tamten.Sam muszę często dawać souveniry i wiem za co.
Firmy ruchają takich małomiasteczkowych baranów a ci swoich wyborców.
Dosadnie i celnie.
Nie trzeba się nikogo bać. A jeśli ktoś się kogoś boi, to dlatego, że udzielił temu komuś jakiejś władzy nad sobą. (H.Hesse)

Awatar użytkownika
Topilzin
Posty: 6396
Rejestracja: niedziela, 4 lutego 2007, 13:26

Re: Strategia rozwoju marki miasta Ustka.

Post autor: Topilzin » piątek, 6 kwietnia 2012, 01:23

Jeszcze bardziej dosadniej.
Kilka firm albo faktycznie jedna wymyśliła temat "loga" i rypią całą administracyjną Polskę od Helu po Ustrzyki Dolne na miliony za ich zgodą.Do tego hejnały i ostatnio
wykwit typu rzecznikowy film burzący ponoć jakieś kanony. :lol: To są wszystko wariacje na ten sam temat.Za tym stoją etaty i szmal.Polacy to mistrzowie barteru więc nic nie znajdziesz.

Można całe to zbędne towarzystwo tak na prawdę wsadzić na taczkę i wysadzić za wsią jak Jagnę na kupę gnoju.Nikt nie odczuje ubytku.
Na to wszystko wystarczy jeden podpis burmistrza.Czasem zgoda RM ale to ta sama paczka.
"Bagatelizować, bagatelizować i jeszcze raz bagatelizować... złapią za rękę, mówić że nie wasza."

Włodzimierz Siudek
Posty: 1993
Rejestracja: niedziela, 22 maja 2005, 09:34

Re: Strategia rozwoju marki miasta Ustka.

Post autor: Włodzimierz Siudek » piątek, 6 kwietnia 2012, 07:46

Topilzin pisze: Na to wszystko wystarczy jeden podpis burmistrza.Czasem zgoda RM, ale to ta sama paczka.
- w Słupsku jest inaczej - ale czy jest lepiej?
Pozostanę przy swoim - logo, to tylko mała część strategii marki Ustka, o której tu mało kto wspomina. Przyjętej przez Radę, ale z wątpliwościami realizowanej przez urząd ( też wydz. promocji). Dokument zawiera wiele cennych uwag, wniosków, które pomogłyby w promocji miasta. Logo jest tylko niewielkim fragmentem tego, ale uzupełniającym projekt. To od nas zależy, czy to wykorzystamy, czy nie. Ale jak widać kilka osób woli skupiac się na gównach, prowadząc agresję słowną, zamiast zastanowić się jak spożytkować wiedze zawartą w dokumencie. :(

Awatar użytkownika
Platichthys_flesus
Posty: 1605
Rejestracja: wtorek, 1 sierpnia 2006, 07:20
Lokalizacja: Ustka

Re: Strategia rozwoju marki miasta Ustka.

Post autor: Platichthys_flesus » piątek, 6 kwietnia 2012, 09:07

Panie Radny,
Czytałam strategię, a Pana w tym wątku zapytałam, jak Pan rozumie niektóre jej założenia i odpowiedzi się nie doczekałam. Pisałam równie,ż dlaczego uważam, że strategia się nie przyjmie. Podałam przykłady, jak ja wykorzystałabym motyw retro.
Dokument zawiera wiele cennych uwag, wniosków, które pomogłyby w promocji miasta.
Wiele cennych uwag zawiera to forum. Ba! Zawiera nawet gotowe pomysły!
http://www.pustamiska.pl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nic trudnego zrobić coś dobrego
Konsument głosuje portfelem

ODPOWIEDZ