Remont usteckiego portu

Wypowiedz się na aktualne tematy związane z Ustką. Napisz co Ciebie drażni, irytuje i zachwyca. Podziel się z innymi swoimi spostrzeżeniami.

Moderator: DKS

Awatar użytkownika
maj
Posty: 3626
Rejestracja: niedziela, 28 stycznia 2007, 06:12
Lokalizacja: Ustka

Re: Remont usteckiego portu

Post autor: maj » sobota, 19 stycznia 2019, 17:25

Ty piszesz, ja piszę, on, ona, ono piszą... Oni mają to...

(37421)
"Ruchy władzy są strasznie przewidywalne, traktują Polaków jak głupich ludzi" (J. Stuhr)
Projekt niezależny "Ustka! To logiczne" https://www.facebook.com/groups/2293914710838298/

Awatar użytkownika
Topilzin
Posty: 6396
Rejestracja: niedziela, 4 lutego 2007, 13:26

Re: Remont usteckiego portu

Post autor: Topilzin » sobota, 19 stycznia 2019, 17:33

Może być że po niekontrolowanym brexicie i ustawach EU o praworządności, funduszę zostaną zredukowane i ustecki nowy port umrze śmiercią naturalną.Amen
"Bagatelizować, bagatelizować i jeszcze raz bagatelizować... złapią za rękę, mówić że nie wasza."

Awatar użytkownika
celestyn
Posty: 3225
Rejestracja: piątek, 1 sierpnia 2008, 22:06

Re: Remont usteckiego portu

Post autor: celestyn » niedziela, 20 stycznia 2019, 21:52

Topilzin pisze:
sobota, 19 stycznia 2019, 17:33
Może być że po niekontrolowanym brexicie i ustawach EU o praworządności, funduszę zostaną zredukowane i ustecki nowy port umrze śmiercią naturalną.Amen
Nie jestem przeciw remontowi tego portu i przebudowie falochronów wraz z wejście do portu. Te rzeczy na pewno muszą zostać zrobione, jeśli nie chcemy mieć całkowitej ruiny zamiast portu. Ale jestem zdecydowanie przeciw tej niedorzecznej, bo nieuzasadnionej ekonomicznie koncepcji rozbudowy, bezmyślnie forsowanej przez ratusz. I w tym zakresie całkowicie zgadzam się Topilzin z Twoim Amen. :)
Nie ten jest mądrzejszy kto wyżej stoi i głośniej krzyczy
Piszę poprawnie po polsku

Awatar użytkownika
maj
Posty: 3626
Rejestracja: niedziela, 28 stycznia 2007, 06:12
Lokalizacja: Ustka

Re: Remont usteckiego portu

Post autor: maj » niedziela, 10 marca 2019, 00:22

Pismo jakie wysłałem do Burmistrza w dniu 12-10-2018 związane z rozesłaniem do nas-Mieszkańców Ustki - ulotki informacyjnej dotyczącej modernizacji portu, i zamieszczone tutaj viewtopic.php?p=112851#p112851 doczekało się odpowiedzi.

5 marca Z-ca Burmistrza odpowiedział!
Na Twarzoksięgowej Grupie Ustka! To logiczne zamieściłem zarówno pismo V-ce Burmistrza jak i wnioski. Tam też zapraszam do rozmów o...
https://www.facebook.com/groups/2293914710838298/
"Ruchy władzy są strasznie przewidywalne, traktują Polaków jak głupich ludzi" (J. Stuhr)
Projekt niezależny "Ustka! To logiczne" https://www.facebook.com/groups/2293914710838298/

Awatar użytkownika
celestyn
Posty: 3225
Rejestracja: piątek, 1 sierpnia 2008, 22:06

Re: Remont usteckiego portu

Post autor: celestyn » piątek, 15 marca 2019, 21:57

Przykro mi nie podyskutuję nad odpowiedzią burmistrza, ponieważ nie mogę jej przeczytać. Nie mam konta na facebooku i nie mam zamiaru mieć, zwłaszcza że ta platforma społecznościowa nie szanuje danych osobowych swoich użytkowników. I to właściwie zarzut do burmistrza i ratusza - facebook choć popularny zwłaszcza wśród młodszej części społeczeństwa, to jednak nie może być platformą oficjalnego kontaktu z mieszkańcami, ze względu na to, że wiele osób starszych, lub tak jak ja dbających o swoją prywatność w internecie, nie korzysta z tego medium. I takich ludzi nie jest mało. Być może zresztą wybór takiej formy kontaktu przez ratusz jest bardzo świadomy i ma na celu ograniczenie przepływu informacji, zważywszy, że duża część lokalnej społeczności jest zaawansowana wiekowo.
Nie ten jest mądrzejszy kto wyżej stoi i głośniej krzyczy
Piszę poprawnie po polsku

Awatar użytkownika
elveez
Posty: 12199
Rejestracja: poniedziałek, 30 czerwca 2003, 15:01
Lokalizacja: Magierowo / Trocinowo
Kontakt:

Re: Remont usteckiego portu

Post autor: elveez » sobota, 16 marca 2019, 17:55

Akurat obecnie na grupie FB srednia wieku do powiedzmy 40 lat jest mnostwo 50-o latkow i 60-o rownież.

https://www.facebook.com/MGMiZS/posts/1368313186642932
Ciekawostki z regionu i nie tylko. Zapraszam na mój kanał. http://www.youtube.com/user/elveezultra/videos
Obrazek

Awatar użytkownika
maj
Posty: 3626
Rejestracja: niedziela, 28 stycznia 2007, 06:12
Lokalizacja: Ustka

Re: Remont usteckiego portu

Post autor: maj » sobota, 16 marca 2019, 17:56

(39369) Witaj Celestyn. Na Twoją prośbę wrzucam pismo i moje komentarze do odpowiedzi - te same, jakie pojawiły się na Twarzoksięgu.
Też baaardzo żałuję, że Burmistrz (a właściwie trzy + czwarta ich kadencji) porzucili forum Ustka.pl. Tym bardziej, że jet to forum zupełnie samorządowe z pełną autonomią. A poza tym swego czasu doskonale zarówno integrowała, jak i informowało społeczność lokalną o życiu Ustki. Jego funkcjonalność też jest o niebo lepsza niż FB.
Niestety bezkrytyczne podążanie za modą zabiło to forum. W zasadzie Ty i ja zaczęliśmy pisać do ściany bez możliwości zainicjowania szerszej dyskusji. Chociaż po ilościach odsłon nasze wpisy są/były czytane.
FB niestety nie szanuje jakiejkolwiek prywatności. Ten sam kierunek obrała samorządowa grupa Nasza Ustka i nie wpuszcza ludzi, którzy chcą funkcjonować incognito - co przecież na forum Ustka.pl nigdy nie było problemem i przysparzało ludzi do ciekawej i merytorycznej dyskusji.
Dlatego na Twarzoksięgu zrobiłem grupę dla ludzi szanujących swoją i innych anonimowość Ustka! To logiczne, gdzie przyjmujemy każdego, kto zaakceptuje regulamin grupy. Nie pytamy o personalia, nie śledzimy historii konta. Dla nas ważna jest wymiana myśli i nic więcej. To w tej chwili chyba niestety jedyna szansa na porozmawianie o Ustce w szerszym gronie.
Załączniki
0007-1.jpg
0007-1.jpg (240.42 KiB) Przejrzano 1422 razy
0008.jpg
0009.jpg
0010.jpg
0011.jpg
"Ruchy władzy są strasznie przewidywalne, traktują Polaków jak głupich ludzi" (J. Stuhr)
Projekt niezależny "Ustka! To logiczne" https://www.facebook.com/groups/2293914710838298/

Awatar użytkownika
maj
Posty: 3626
Rejestracja: niedziela, 28 stycznia 2007, 06:12
Lokalizacja: Ustka

Re: Remont usteckiego portu

Post autor: maj » sobota, 16 marca 2019, 17:59

Musiałem to wkleić w dwóch wpisach. Tu jest początek.
Załączniki
0001.jpg
0002.jpg
0003.jpg
0005-1.jpg
0006.jpg
"Ruchy władzy są strasznie przewidywalne, traktują Polaków jak głupich ludzi" (J. Stuhr)
Projekt niezależny "Ustka! To logiczne" https://www.facebook.com/groups/2293914710838298/

Awatar użytkownika
celestyn
Posty: 3225
Rejestracja: piątek, 1 sierpnia 2008, 22:06

Re: Remont usteckiego portu

Post autor: celestyn » niedziela, 17 marca 2019, 20:11

Czytając odpowiedź, aż nie chce mi się komentować tego urzędniczego bełkotu obrażającego inteligencję każdego przeciętnie rozwiniętego intelektualnie mieszkańca, zwłaszcza interesującego się sprawą portu. Może odniosę się szerzej w wolnej chwili jak będę miał czas. Ogólnie taki poziom merytoryczny odpowiedzi jest strasznie przykry i jednocześnie dobitnie obrazujący postawę ratusza w temacie portu.
Nie ten jest mądrzejszy kto wyżej stoi i głośniej krzyczy
Piszę poprawnie po polsku

Awatar użytkownika
celestyn
Posty: 3225
Rejestracja: piątek, 1 sierpnia 2008, 22:06

Re: Remont usteckiego portu

Post autor: celestyn » niedziela, 28 kwietnia 2019, 09:32

W czwartek odbyło się spotkanie w ratuszu, na którym prezentowano koncepcje strategii rozwoju portu. Wiadomo, że nie od dziś największe kontrowersje wśród mieszkańców budzi przesadna rozbudowa portu w kierunku zachodnim oraz wprowadzenie do portu funkcji przeładunkowej.
Niestety spotkanie być może w celu w jakimś sensie ogrania mieszkańców, dotyczyło wyłącznie prezentacji strategii wykorzystania rozbudowanego portu. W kwestii samej rozbudowy i jej zasadności mieszkańcy zostali pominięci i potraktowani metodą faktów dokonanych. Mimo wszystko spotkanie było interesujące, bo upadło kilka mitów.
Przedstawione prezentacje dotyczące de facto strategii funkcjonowania portu, najwyraźniej wykonane zostały tak, by dojść do z góry założonych lub być może odgórnie narzuconych wniosków. Oparte one zostały tylko o albo niezupełnie dogłębną albo tendencyjną analizę SWOT i wytworzone dotychczas urzędnicze dokumenty, a jak wiadomo papier ma to do siebie, że przyjmie wszystko.
Przykładowo w pierwszej prezentacji określono kilka celów strategicznych i szereg związanych z nimi celów/zadań operacyjnych, które podzielono na zrealizowane, częściowo zrealizowane oraz niezrealizowane. Na papierze wyglądało to nieźle, bo w liczbach wyszło na to, że w poszczególnych celach strategicznych więcej zadań operacyjnych zostało zrealizowanych lub częściowo zrealizowanych niż niezrealizowanych. Co mogło w niezbyt prawdziwy sposób sugerować jak wiele zostało już zrobione. Z tym, że nie dokonano analizy wagi poszczególnych zadań, bo jak porównać zrealizowane wykonanie barierek na jakimś kawałku nabrzeża, lub wykonanie pływających pomostów dla jachtów, albo nawet powołanie zarządu portu, do niezrealizowanego przejęcia terenów portowych, dogadania się z prywatnymi właścicielami terenów w porcie albo zapewnienia portowi dróg komunikacyjnych wgłąb lądu, umożliwiających jego funkcjonowanie.
Wiele strategicznych założeń odnośnie funkcjonalności portu zostało niemal natychmiast rozwianych odpowiedziami prezesa portu i wypowiedziami przybyłych przedstawicieli Urzędu Morskiego. W prezentacjach dotyczących strategii rozwoju portu wymienione zostały, funkcje rybacka, żeglarska, pasażerska, obsługi farm wiatrowych, przeładunkowa oraz tylko wspomniana została również funkcja wojenna. Po prezentacjach nastąpiły pytania mieszkańców i odpowiedzi, z których najistotniejsze były odpowiedzi prezesa zarządu portu M. Karasia. I tu zaczął się lekki kabaret.
Okazało się, że mimo, iż port ustecki ma najkorzystniejsze położenie ze względu na najmniejszą odległość od Ławicy Słupskiej, to obsługa w jakimkolwiek szerszym zakresie farm wiatrowych jest zupełnie nierealna, gdyż nawet po rozbudowie port nie będzie miał odpowiednich parametrów technicznych. Planowana głębokość basenów to 7,5 metra, a konieczne byłoby 12 - 14 metrów aby przyjąć jednostki pływające służące do obsługi tych farm. W dodatku port nie będzie dysponował ani odpowiednio długim nabrzeżem, ani wystarczająco dużymi powierzchniami składowymi.
Z odpowiedzi na pytanie w jaki sposób zarząd chce utrzymać w przyszłości port wynika, że:
- Funkcja rybacka w przewidywaniach zarządu portu mimo, iż obecnie dominująca, nie będzie w przyszłości wiodącym źródłem utrzymania portu i to źródło będzie się zmniejszać. Wynika to oczywiście z przetrzebienia i przełowienia stad ryb w Bałtyku i związanego z tym systematycznego samoistnego kurczenia się rybackiej floty połowowej.
- Funkcja żeglarska, nie była, nie jest i nie będzie w jakiś znaczący sposób wpływać ekonomicznie na utrzymanie portu. Jest to związane w dużej mierze z właściwościami Bałtyku jako morza zimnego i trudnego nawigacyjnie, brakiem w pobliżu Ustki osłoniętych wód oraz ograniczeniami wynikającymi z sąsiedztwa poligonu wojskowego.
- Przy okazji, funkcji pasażerskiej już sami prezentujący strategię zasygnalizowali, że nierealna jest obsługa ruchu promowego samochodowego lub samochodowo-pasażerskiego i konkurowanie w tym względzie z dużymi portami Świnoujścia i trójmiasta. Nie określili również kierunków ruchu pasażerskiego, czyli skąd mieliby brać się pasażerowie i dokąd wypływać, może poza rejsami redowymi, które mają miejsce od lat i do których rozbudowa portu potrzebna nie jest.
- Z końcowej sentencji wypowiedzi M. Karasia wynika, że jedyną funkcją, która jest brana pod uwagę jako główne źródło utrzymania portu jest funkcja przeładunkowa, co definitywnie zadaje kłam wypowiedziom burmistrza odnośnie "tylko dopuszczanej ewentualnej możliwości przeładunków". Nie zostało sprecyzowane ani przez prezesa zarządu portu ani przez prezentujących koncepcję strategii rozwoju portu, co miałoby być przeładowywane. Jako przykład podany został tylko przeładunek kruszywa pod aktualny remont linii kolejowej, nie wspominając o epizodycznym charakterze tego przeładunku, bo przecież taki remont nie jest wykonywany co chwila i nie trwa wiecznie oraz lokalnym charakterze nie wymagającym dróg komunikacyjnych wgłąb kraju. Wspomniano również o przeładunkach związanych z przetwórstwem ryb w okolicy, nie analizując w żaden sposób czy to wystarczające i w kontekście długoletnim, stabilne źródło przeładunków.
W prezentacjach właściwie pominięto analizę zaplecza portu, czyli idąc za definicją, obszaru z którego ładunki mogłyby być w porcie przeładowywane oraz zagadnień logistycznych związanych z transportem ładunków z takiego obszaru.

Na taką mnogość funkcji żywo zareagowali p. J. Wysoczański oraz przedstawiciel Urzędu Morskiego będący kierownikiem projektu rozbudowy portu. Padły stwierdzenia, że te strategie są niepotrzebne i nierealne, bo w związku z wymogami i ograniczeniami programów unijnych, z których pozyskano fundusze, port ma być rozbudowany jako rybacki i innych funkcji przez okres trwałości projektu czyli 5 lat planować nie należy, a wręcz takie planowanie jest szkodliwe i nie wolno o innych funkcjach portu mówić głośno, bo może się to wiązać z utratą funduszy unijnych.

Podsumowując, to wszystko krótko. Port w Ustce formalnie ma być rozbudowywany jako rybacki, chociaż rybołówstwo niestety z wolna zanika, a jedyną funkcją zdolną utrzymać port są przeładunki. I fikcja funkcjonalna ma być utrzymywana przez cały okres rozbudowy portu oraz co najmniej 5 lat od jej ukończenia, ze względu na fundusze unijne. Ratusz z Urzędem Morskim i wszelkie instytucje dogadały się pięknie między sobą w sprawie rozbudowy portu, tylko mieszkańcy zostali w tym procesie zupełnie pominięci. Nawet ankieta reklamowana pod koniec spotkania jest nierzetelna, bo zawiera wyłącznie pytania odnośnie strategii wykorzystania portu a nie samej jego rozbudowy i są to pytania narzucające odpowiedzi wyłącznie na temat ewentualnych pozytywów, brak choćby jednego pytania dotyczącego dostrzeganych przez mieszkańców zagrożeń. Czyli taka ankieta z cyklu pochwalcie nas lub pochwalcie nas. Całe spotkanie było jednym wielkim teatrzykiem, w którym chodziło o to, żeby przypadkiem nikt z mieszkańców nie podważył zasadności nadmiernej rozbudowy portu w kierunku zachodnim oraz żeby nikt nie wytknął negatywnych stron takiej rozbudowy. Na spotkaniu w ogóle nie zajęto się kwestią ewentualnego negatywnego wpływu całej inwestycji na środowisko naturalne, funkcję uzdrowiskową miasta oraz jakość życia mieszkańców.
Nie ten jest mądrzejszy kto wyżej stoi i głośniej krzyczy
Piszę poprawnie po polsku

Awatar użytkownika
maj
Posty: 3626
Rejestracja: niedziela, 28 stycznia 2007, 06:12
Lokalizacja: Ustka

Re: Remont usteckiego portu

Post autor: maj » środa, 1 maja 2019, 00:34

@celestyn. Chyba jesteśmy ostatnimi dinozaurami, które na tym forum piszą... Chociaż i ja się pomału poddaję, bo więcej piszę na FB w grupie "Ustka!To logiczne" niż tutaj. Ale nie mógłbym przejść obojętnie koło tak rozbudowanej recenzji piątkowego spotkania.

Pozwolisz, że sprostuję na początku pewna nieścisłość Twojej wypowiedzi. Mianowicie chodzi o farmy wiatrowe. Parametry, jakie wskazałeś (12m głębokości toru wodnego i ogromna powierzchnia) dotyczyły pytania jednego z uczestników spotkania (gdzieś tam padło, że to były dyr. techniczny Urzędu Morskiego) odnośnie możliwości powstania w Ustce pełnowymiarowej stoczni (montowni) modułów farm wiatrowych. W odpowiedzi wskazano właśnie, że ze względu na obecne/przyszłe parametry portu powstanie takiej montowni nie wchodzi w rachubę. Ewentualnie Ustka mogłaby być portem serwisowym dla farm wiatrowych na Ławicy Słupskiej.

Idąc na to spotkanie wyszedłem za założenia, że cele, jakie poznaliśmy kilka dni wcześniej zostaną jakoś omówione szerzej. Potem jednak doszedłem do wniosku, że de facto opracowanie tej nowej Strategii dopiero się zaczyna i w dalszych etapach prac Firma ACTI FORUM udzieli Miastu-Mieszkańcom-potencjalnym inwestorom odpowiedzi, które z tych celów mają sens w usteckich realiach, a które można wyrzucać od razu do kosza. I tu powstały właśnie wspomniane przez Ciebie zgrzyty. Bo Urząd Morski wskazał, że czasookres opracowywanej strategii pokrywa się z tzw. czasem "trwania projektu" unijnego, czyli bezcelowym jest wskazywanie innych funkcji w usteckim porcie niż te, których dotyczy unijne dofinansowanie. Ewentualnie można coś tam zrobić innego w starej części portu, ale wiadomo ten obszar to w dużej mierze tereny prywatne a i nabrzeża tutaj nie są pierwszej młodości i też wymagają pilnej interwencji technicznej. Z kolei Prezes Zarządu Portu właśnie wskazywał na przeładunki jako jedno z podstawowych źródeł utrzymania portu... I tu nie wiadomo kogo słuchać... Chociaż i "niewielkie" przeładunki znaleźć można w Studium Istotnych Warunków Zamówienia dotyczącym I etapu rozbudowy portu. Padły tez ciekawe deklaracje ze strony Dyrektora Urzędu Morskiego, że mamy już 100 mln na II etap i w maju Urząd Morski będzie aplikował o pieniądze na remonty małych portów (zobaczymy ile z nich "ciałem się stanie"). Całkowicie prawie w tej dyskusji zepchnięto w kąt funkcje turystyczne, które wg. Prezesa są mało dochodowe... Padł też mit dot. przystani promowej ponieważ "zabrakło prywatnych podmiotów zainteresowanych promowym połączeniem Ustki z np. Bornholmem. Nieco już irytująca staje się powtarzana z uporem od początku opinia, że tak "promowana" przez Prezesa ZP Ustka funkcja przeładunkowa w porcie nie będzie uciążliwa dla osób mieszkających w pobliżu obecnego przebiegu DK21 i jej przyszłego biegu po nowej obwodnicy. Mam nadzieje, ze pewna część opracowywanej Strategii zostanie poświęcona na analizy przybliżonych wielkości spodziewanych przeładunków, co będzie rzutować na wielkość tranzytu przez Ustkę.

Ale generalnie muszę uznać spotkanie za bardzo ciekawe... Czy udane, to się okaże dopiero we wrześniu, kiedy zapoznamy się z pierwszą wersją nowej Strategi. Czy uwzględni ona uwagi Urzędu Morskiego, wskazane w ankietach i podczas piątkowego spotkania? Czy da nam odpowiedź dot. spodziewanych wielkości i jakości przeładunków/ Czy obiektywnie wskaże dominujące i najkorzystniejsze kierunki rozwoju Portu Ustka w oparciu o rzetelne analizy? Obecnie kończąca się Strategia została zrealizowana w 41%. M. in. dlatego, że wskazano w niej kupę niemożliwych do realizacji już od początku celów. Uważam, że mając na uwadze, które cele "wypaliły" w tej strategii powinno się skupić na ich wzmocnieniu inwestycyjnym.

No to tyle.
"Ruchy władzy są strasznie przewidywalne, traktują Polaków jak głupich ludzi" (J. Stuhr)
Projekt niezależny "Ustka! To logiczne" https://www.facebook.com/groups/2293914710838298/

Awatar użytkownika
maj
Posty: 3626
Rejestracja: niedziela, 28 stycznia 2007, 06:12
Lokalizacja: Ustka

Re: Remont usteckiego portu

Post autor: maj » poniedziałek, 6 maja 2019, 20:46

(40350) @celestyn Idzie ku lepszemu. Super inicjatywa Pani Rzecznik. Wszelkie materiały ze spotkania, włącznie z nagraniem audio, są dostępne tutaj http://www.ustka.pl/pl/artykul/14/5123/ ... nn472g0Oms
"Ruchy władzy są strasznie przewidywalne, traktują Polaków jak głupich ludzi" (J. Stuhr)
Projekt niezależny "Ustka! To logiczne" https://www.facebook.com/groups/2293914710838298/

ODPOWIEDZ